tirsdag 25. august 2009

Rutiner for innlevering av regnskap

Som Daglig Leder i et regnskapskontor har jeg gjennom årene sett mye rart (hørt også). Det som er gjenganger er at regnskapsbilagene ofte er dårlig sortert, jeg spør meg av og til; hva er grunnen til dette?

Grunnen er stort sett dårlig kommunikasjon, dvs at regnskapskontorer ofte gir dårlige retningslinjer på hva som skal sendes inn og hvordan det skal være sortert. Et av mine regnskpskontor for bønder har gjort noe med dette og laget veldig enkle rutiner, slik er de:

Bilagene sendes på post til:
Adresse
Postnr og sted.

Dette skal sendes og være i en egen perm med skilleark mellom følgende:
Inntektsbilag
Kostnadsbilag
Bankbilag og kontoutskriufter

Bilagene sendes inn annenhver måned og senest den 10 i etterfølgende måned.
F.eks bilalg for januar - februar leveres senest den 10 mars.

Hvis du bruker et eksternt regnskapskontor og bruker disse rutinene for innlevering av regnskap så blir det ikke noe krøll.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar